Het goederenvervoer naar Groot Brittannië zal na het vertrek uit de Europese Douane-unie een tikkeltje ingewikkelder worden. Hoe ingewikkeld? We geven u hier een grove schets.
De transporteurs zitten op dit moment in een moeilijke positie waar het betreft het maken van afspraken met leveranciers die hun transporten naar Groot Brittannië willen plannen. Zolang niet duidelijk is óf en zo ja, wanneer de Britten uit de Unie stappen. Ze trachten hun klanten zo goed mogelijk voor te bereiden en te informeren. Hier een voorbeeld;
- Heeft u al uw goederencodes?
- Heeft u al uw EORI Nummer?
- Kan uw expeditieafdeling een commerciële factuur leveren?
- Heeft u een factuur- en paklijst voor elke zending?
Dit zijn de vereiste documenten t.b.v. het maken van de douaneaangifte. U heeft de onderstaande 10 punten nodig op de factuur/paklijst om uw douane aangifte goed te verwerken:
- Importeur
- Exporteur
- Goederenbeschrijving (in detail)
- Verpakkingsinformatie
- Gewicht (bruto en netto)
- Verkoopwaarde en Valuta (Euro en Brits pond)
- HS Codes (Goederencodes)
- Incoterm (International Commercial Terms)
- Land van Oorsprong
- EORI Nummer (Economic Operators Registration and Identification)
Bovenstaande lijst mag voor ieder product dat tot de lading behoort afgevinkt worden. Vaak bevinden zich tientallen verschillende producten in de laadruimte en daarmee veroorzaakt dit een pak papier van meer dan tien centimeter per vrachtwagen.
Omvang van het probleem.
Nederland produceert veel meer voedingsmiddelen dan we gebruiken. We staan zelfs op de tweede plaats, wereldwijd, als het gaat om het exporteren van etenswaren. In Groot Brittannië liggen de kaarten anders, de helft van alle voedingsmiddelen wordt geïmporteerd vanuit het buitenland. Het overgrote merendeel uit de EU. Een groot deel van de 11.000 vrachtwagens die dagelijks de oversteek maken is dan ook geladen met voeding.
Vanwege de grote onzekerheid rond Brexit is de normale planning ontregeld. Die planning loopt normaliter vele maanden vooruit. Zolang de voorwaarden rond Brexit onzeker blijven durven veel vervoerders geen langetermijncontracten te sluiten waarin alle details over leveringsvoorwaarden, zoals voorheen gebruikelijk, al zijn vastgelegd. Geen enkele vervoerder wil vrachtwagens die stil staan, daarom worden meer contracten aangegaan met andere EU leden. Dit betekent dat vervoer naar Brittannië niet onmiddellijk weer op volle sterkte is zodra er wél duidelijkheid over Brexit komt. Kortom; de ontregeling van goederenstromen van en naar Groot Brittannië is al een feit ongeacht de uitkomst.
Britse Pond.
Voor diegenen die denken een slaatje te kunnen slaan uit de wisselkoers GBP/EUR wacht een verassing. Na tweeëneenhalf jaar van onzekerheid, waar voorlopig nog geen einde aan lijkt te komen staat het Britse Pond fier en fleurig op € 1,16.
Na de koersval, vlak na de start van de Artikel 50 procedure van het Verdrag van Lissabon, waarbij het Pond ruim tien cent verloor is er weinig meer gebeurd. Sterker nog, de waarde van het Pond loopt de laatste maanden op!
Voorlopig lijkt er nog geen einde te komen aan de impasse waarin The House of Commons terecht is gekomen. Het lijkt op een kinderklas in een restaurant. Europa vraagt al jaren aan de Britten wat ze wél willen en het enige dat ze melden is dat ze géén Tomatensoep willen, géén Vis en ook geen Vlees, maar ook niet Vegetarisch. Het hele menu is inmiddels de revue gepasseerd en er blijkt niks op de kaart te staan waar de meerderheid voor kiest. Ondertussen lopen de kosten op. De onzekerheid verlamt de handel en investeringen worden uitgesteld. Het ziet er nu naar uit dat ook wanneer er wél duidelijkheid komt dit hoe dan ook nog lange tijd zijn sporen zal nalaten en normalisatie maanden, jaren en miljoenen zal kosten.